27 de febr. 2009

Xerrades: El patriarcat, com el capitalisme, no se'l refunda, se'l combat-Sabadell

Actes els dies:

4 de març: Xerrada "La quotidianeïtat de les dones a Palestina" al Casal Pere Quart a les 19:30h
6 de març: Xerrada "Dona i del sahara" al Casal Pere Quart a les 19h
19 de març: Xerrada "La dona en la prehistòria" al Casal Pere Quart a les 19:30h
2 d'abril: Vídeoforum "En tierra de hombres" al Casal Can Capablanca a les 21:30h

Organitza: Justa Revolta, Endavant, AJS, CGT, Sabadell per Palestina i Sabadell Acull Infants Sahrauis

26 de febr. 2009

Properes xerrades sobre la crisis a Sabadell

La Federació Local de Sabadell convidem a participar a les xerrades sobre la crisi organitzades per Endavant Sabadell, en la qual participaran diversos delegats de Cgt Sabadell d'empreses en conflicte.

Publicat en Vilaweb

Judici a FICO TRIAD Rubí per vulnerà els drets sindicals

Aquest matí s’ha celebrat al Palau de Justicia de Terrassa el judici per la demanda presentada pel comitè d’empresa de la planta de Fico Triad a Rubí per vulneració de drets sindicals. Els representants dels treballadors han denunciat que el passat 18 de desembre, després de que la multinacional catalana presentés un ERO temporal i acomiadés el secretari del comitè, l’empresa els va impedir l’accés a la fàbrica per celebrar una reunió al locals sindicals. Aquesta actitud suposa una flagrant vulneració dels drets laborals, donat que a dins la planta hi havia treballadors en la seva jornada. Els representants van sol·licitar l’aixecament d’un atestat per part dels Mossos d’Esquadra.
El judici d’aquest matí s’ha resolt amb una acta de conciliació en què l’empresa s’ha vist obligada a reconèixer “el dret dels representants legals i sindicals dels treballadors a dur a terme les funcions pròpies del seu càrrec amb independència de la suspensió de contractes en motiu de l’expedient de regulació d’ocupació”.Cal recordar que aquesta mateixa setmana la Generalitat de Catalunya ha anunciat la concessió d’un ajut econòmic e 50 milions d’euros al grup Ficosa. Els treballadors reclamen a l’administració que insti l’empresa a respectar els drets dels treballadors.

Escrit per Diari de Terrassa

25 de febr. 2009

FICOSA vol prescindir de 140 treballadors i planteja un ERO temporal per a tota la plantilla de Rubí

La companyia de components per a l’automòbil justifica la mesura amb la caiguda de les vendes en el sector.
Per a plantar cara a aquesta situació, la companyia està ultimant una ampliació de capital, en el qual està previst que entri l’administració catalana.
La Direcció de la firma de components per a l’automòbil Ficosa ha plantejat el 23 de febrer al comitè d’empresa de la planta Fico Triad, a Rubí (Barcelona), un Expedient de Regulació d’Ocupació (ERO) temporal per als seus 241 treballadors, així com un pla de baixes incentivades per a prescindir d’un total de 140 empleats.
La companyia ha convocat avui al comitè d’empresa de Fico Triad per a informar-li de la situació de la companyia i de la necessitat d’adoptar noves mesures per a plantar cara a la caiguda de les vendes que registra el sector auxiliar de l’automoció fruit de les aturades que estan portant a terme els principals fabricadors de vehicles.
Segons han explicat a EFE fonts sindicals, els responsables de Ficosa han plantejat la necessitat d’aplicar un nou ERO temporal en la planta de Fico Triad, especialitzada en la fabricació de caixes de canvi per a automòbils. Aquest expedient, igual que l’anterior, presentat el passat mes de novembre, afectaria a la totalitat de la plantilla, formada per 241 treballadors, durant uns setanta dies fins al pròxim mes d’octubre.
Ficosa, que disposa d’altra fàbrica a Rubí (Fico Transpar), dedicada a la producció de dipòsits de líquids, també ha anunciat la seva intenció d’engegar un pla de baixes incentivades per a aconseguir que 140 treballadors abandonin voluntàriament l’empresa. La companyia que presideix Josep Maria Pujol vol integrar l’activitat de les dues plantes de Rubí en una nova fàbrica més moderna als afores de la població, el que generarà aquest excedent de plantilla.
Ficosa, amb una facturació de 877 milions d’euros anuals, és l’empresa de components d’automoció més important amb seu a Catalunya, encara que no ha quedat al marge de la crisi que afecta a tot el sector de l’automoció i que ha provocat un incessant degoteig de tancaments i expedients de regulació.
Precisament, per a plantar cara a aquesta situació, la companyia està ultimant una ampliació de capital, en el qual està previst que entre l’administració catalana a través de l’empresa pública Avançsa, antiga Eplicsa.
Aquesta operació del govern català s’emmarca en un programa mixt d’ajuda a l’empresa que conjuga tant l’entrada de la Generalitat en el capital de la companyia com facilitats de finançament per a alleugerir les pressions de liquiditat. Fonts del comitè d’empresa han indicat a EFE que la Direcció de Ficosa els ha explicat que l’administració invertirà uns vint milions d’euros en la companyia, que es destinaran a projectes d’Investigació i Desenvolupament (I+D).
Un portaveu de Ficosa ha reconegut a EFE retards puntuals en el pagament d’algunes nòmines als seus treballadors. Aquestes demores, ha precisat, s’han produït "alguns mesos i en algunes empreses" del grup, degut al fet que s’estava pendent de diversos pagaments de clients. "El pagament de les nòmines es pot haver retardat alguns dies", han indicat les mateixes fonts, que han subratllat, en qualsevol cas, que tota la plantilla té actualment les nòmines "al corrent".
Els sindicats no descarten que en els pròxims dies Ficosa anunciï nous ERO temporals per a la resta de les seves plantes a Catalunya.

Escrit per Agencia EFE

23 de febr. 2009

La Generalitat entrará en el capital de Ficosa para ayudarle en la crisis

Ficosa es un emblema de la industria, hecho que ha pesado en la iniciativa de la Generalitat de apoyar con dinero público la firma de componentes de la automoción en un momento de crisis. Así, la Administración catalana participará en la ampliación de capital que la multinacional ultima, lo que la convertirá en uno de los nuevos accionistas de la firma familiar que preside Josep Maria Pujol.
La entrada se realizará por medio de la empresa pública Avançsa (antigua Eplicsa), que participa accionarialmente en otras compañías con dificultades financieras y que se han considerado estratégicas por razones territoriales o de implantación en un sector. Avançsa ya ha recibido las preceptivas autorizaciones administrativas para realizar la inversión.
El desembolso que realizará la Generalitat rondará los 20 millones de euros, según ha podido confirmar este diario en fuentes del Ejecutivo.

LEJOS DE LA BOLSA
La ampliación de capital lleva más de dos años y medio en estudio. La intención inicial era capitalizar Ficosa con unos 100 millones de euros. En los últimos años, el grupo usó los servicios de Riva y García para realizar diferentes prospecciones relativas a su capital. Entre otras, se había barajado una posible salida a bolsa, que por razones de mercado y de conveniencia de los accionistas mayoritarios se ha pospuesto varias veces.
Las razones para inyectar fondos en el grupo tienen su raíz en dos problemas. Por un lado, la caída de las ventas, que la compañía elude comentar, pero que otras fuentes consideran de magnitud considerable. Por otro, la existencia de un proyecto de diversificación que pasaba por la participación, con una posición de liderazgo, en una empresa aeronáutica (Alestis Aerospace), instalada en Cádiz, con el apoyo accionarial de diferentes cajas de ahorros andaluzas y de la vasca Alcor. Alestis tiene contratos en firme de Airbus para fabricar partes de sus aviones, gestión en la que ha participado activamente la cúpula de Ficosa.

FALTAN RECURSOS
Con unas ventas de 877 millones de euros en el 2007, Ficosa ha topado con dificultades para obtener en el mercado recursos financieros con los que completar la ampliación de capital. Caixa Catalunya negoció hasta hace semanas con Ficosa, pero la entidad que preside Narcís Serra declinó finalmente el pasado enero incorporarse como socio al proyecto. "Somos proveedores financieros y les estamos ayudando. Nos invitaron a participar en el capital de una compañía aeronáutica con las cajas andaluzas pero no fructificó la negociación", argumentan fuentes de la caja de ahorros.

SUPERVIVENCIA A
la diversificación aeroespacial se ha sumado la crisis, que ha acrecentado las necesidades de recursos del grupo. "El sector está al 40% de la capacidad de producción. Los expedientes de regulación de empleo son apenas una cataplasma. Lo que está en riesgo es la propia supervivencia del sector", señaló a este diario Pujol. Aunque la firma catalana tiene el marchamo de ser una compañía internacionalizada, sus responsables saben que en el mercado global de la automoción en el que compiten las circunstancias son otras: "Ficosa, a nivel global, es una empresa mediana. Pero, en Catalunya, sí que es una locomotora; lo peor es preguntarse por cómo va el vagón 30 o 35 del convoy", señala el presidente del hólding industrial.
El proyecto aeronáutico andaluz lo ha salvado la Consejería de Innovación de la Junta de Andalucía, a través de la agencia Idea, con una inversión directa de 25 millones. La participación de Ficosa en Alestis Aerospace, que puede rondar los 15 millones de capital, no se realizará necesariamente en efectivo, sino a través de otros activos. "Nuestra aportación son los métodos. El sector de la aeronáutica mundial quiere copiar el modelo de trabajo de la automoción: es decir, el proveedor se responsabiliza de todo el proceso en cualquier zona del mundo", explican fuentes de la compañía.

CONTRATOS
Ficosa no tiene resuelta su aportación, pero el proyecto andaluz ya funciona para no perder los contratos para fabricar diferentes partes de los nuevos Airbus. Josep Maria Tarragó, sobrino de Pujol, representa a la empresa catalana en el consejo fundador de Alestis.
La incorporación de Avançsa al capital de la compañía se realizará en breve, aunque Pujol mantenga la prudencia: "No está todavía a punto; se está hablando".

Escrito por Períodico de Catalunya