Adjuntem a aquest comunicat la PRESENTACIÓ-RESUM del procés de
SEGREGACIÓ - FUSIÓ de l’empresa, com a part dels documents que van
valorar els consellers de Renfe-Operadora com a justificació del procés
segregador en la reunió del Consell d’Administració del passat 27 de
juny, on va ser aprovat per a la seva remissió al Consell de Ministres,
que té prevista la seva ratificació durant aquest mes de juliol.
Aquesta presentació és prou clara per entendre el model d’empresa que
vol implantar el govern en aplicació del seu RDL 22/2012 i els passos
que van a seguir per a la posada en marxa. Destacar el gràfic recollit a
la pàg. 4 del document. Aquí es detalla el model d’empresa anterior i
el proposat:
En
la situació actual ens trobem amb una Entitat Pública Empresarial RO
que està integrada per àrees d’activitat. De l’entitat pública pengen
filials i empreses participades, que no formen part de la mateixa
entitat, en què RO té participacions i que en l’actualitat estan en
processos de desinversió.
El
model de futur proposat varia radicalment aquest plantejament:
l’Entitat Pública Empresarial RO ja només abastarà l’àmbit del
Corporatiu, que dependrà directament del Ministeri de Foment. De RO se
segreguen les àrees d’activitat de Viatgers i Tallers i es
fusiona-segrega Mercaderies en una altra S.A. costat de Multi, Irion i
Contrén.
Les tres noves Societats ara ja no formaran part de l’Entitat
Pública, seran SA independents participades al 100% del capital per la
nova EPE RO (actual Corporatiu). Les SA, ara amb capital 100% públic,
deixaran de dependre de l’Entitat pública quan el 51% d’aquest capital
sigui aportat per tercers, des d’aquest moment seran els que marquin el
rumb de la nova societat a través de la seva majoria en el corresponent
Consell d’Administració.
Finalment creen la S.A. encarregada del Lloguer de Material
Ferroviari suposadament "Excedentari" (ROSCO) que dependrà de l’EPE RO
(100% de capital ara, veurem en el futur) i que, amb aportació de
material rodant públic i poc deute, treballarà des de dins del model
d’empresa directament contra la resta de les SA.
Qualsevol contracte que realitzi el ROSCO en l’àmbit nacional anirà
en detriment de les noves S.A. i afectarà directament al nivell
d’ocupació d’aquestes. Això no té cap sentit, va en contra de la
viabilitat de les noves empreses i del futur dels seus llocs de treball.
També es traspassen els deutes generats pels anteriors i pels actuals
gestors (PPSOE, MFOM, Consell d’Adm. i Direcció) per la compra
indiscriminada de material que ara nodreix l’ROSCO, i que s’adjudica al
96,5% a les SA (El 84,43% per a Viatgers, 5,75% Tallers i 6,32
Mercaderies) i la menor part de la mateixa s’adjudica a l’EPE RO (2,18%)
i al ROSCO (1,32%). En el procés de segregació de Renfe-O i Adif,
almenys, eliminar els deutes.
El model de holding triat respon únicament al propòsit de
liberalitzar serveis ferroviaris a partir del 31 de juliol per donar
entrada al sistema públic ferroviari als "Apadrinats" del govern ia les
multinacionals del sector, manté als gestors que han portat a l’empresa a
la situació econòmica actual sota el paraigua de l’Entitat Pública
Empresarial depenent del MFOM i posa als peus dels cavalls als
treballadors que van a parar a les noves S.A.
Per a això estableix dues fórmules que van en detriment del volum de
negoci de les noves SA de Viatgers i Mercaderies: la competència amb el
ROSCO i la competència amb altres operadors ferroviaris que es facin amb
els concursos per a l’explotació de serveis, que s’iniciaran amb la
licitació de la primera concessió en 2014 per acabar el procés amb la
licitació de l’últim corredor en 2026. Data final del procés
liberalitzador.
Tenint en compte les més que dubtoses projeccions o hipòtesis de futur
que es realitzen per cadascuna de les noves SA, basades en hipotètiques
millores econòmiques, podem concloure sense molt marge d’error que
aquesta segregació-fusió respon a l’interès econòmic d’uns pocs en
detriment de tots els ciutadans.
CGT proposa un altre model de ferrocarril, el que sol· liciten els
ciutadans: públic i social, allunyat d’especulacions financeres i obres
faraòniques. És possible un altre ferrocarril que generi benefici social
i al servei del ciutadà i tot això és compatible amb escurçar
dràsticament els temps de viatge sense necessitat de ser els que més
quilòmetres de via d’AV té en el món en comparació amb la seva població.
Encara som a temps. CGT no mira a una altra banda mentre privatitzen
els serveis ferroviaris. Ho estem veient cada dia entre la resta de
companys del sector ferroviari i en la nostra pròpia empresa: amenaces
d’acomiadaments col·lectius, canvis en les condicions de treball i
privatització.
Contra totes aquestes mesures i contra l’aplicació del RDL 22/2012 hem convocat les següents jornades de vagues:
Dia 31 de juliol, de 00.00 a 23.00 hores.
Dies
14 i 30 d’agost, 2 hores per torn de treball: en torn de matí de de
07,00 a 09,00 hores, de tarda de 19,00 a 21,00 hores i de nit de les
00.00 a les 02,00 hores dels dies 15 i 31 d’agost.
Hi ha altres models de ferrocarril i d’holding d’empreses com
l’alemany, que integra infraestructura i transport, organitzat en
divisions o àrees d’activitat, que aplica l’ separació comptable, perquè
cap llei o Directiva comunitària exigeix la segregació de serveis,
l’ÚNICA OBLIGACIÓ és la SEPARACIÓ COMPTABLE ENTRE ACTIVITATS.
En aquest país s’imposa per motius ideològics el model neoliberal al
reflex de l’anglès, totalment fracassat, que va segregar, va licitar i
va privatitzar el seu sistema ferroviari i que després de diversos
accidents, mal servei, diversos desfalcs i molts acomiadaments, van
haver sanejar amb diners públic tant despropòsit. Cap aquest model de
ferrocarril ens encaminem. CGT està disposada a donar batalla ...
I TU QUE FARÀS?
CONTRA ELS PLANS DEL MINISTERI NO QUEDA ALTRE CAMÍ: MOBILITZACIÓ JA ¡¡
DE TU DEPÈN, VINE A LLUITAR AMB LA CGT.
Més informació:
TWITTER CGT SFF
WEB CGT SFF